Máte doma dítě se specifickou poruchou učení (SPU)?
Máte doma dítě se specifickou poruchou učení (SPU)?
Mezi základní druhy SPU patří dyslexie – porucha čtení, která zahrnuje nejen techniku, ale také porozumění čtenému a převyprávění obsahu, dysortografie – porucha pravopisu, nutná je však znalost teoretických pravidel, dyspraxie – porucha motoriky, dítě se jeví jako neobratné, dyskalkulie – poruchy v oblasti matematických dovedností, porucha koncentrace pozornosti s hyperaktivitou(ADHD, dříve uváděno jako LMD) nebo bez hyperaktivity (ADD).
Kdo provádí diagnostiku a co to znamená?
Diagnostiku provádějí odborníci z pedagogicko-psychologické poradny, kteří vypracují také podrobnou zprávu s konkrétními doporučeními, jak pro domácí přípravu, tak i pro školní práci. Pokud je dítěti diagnostikována jakákoli SPU, neznamená, že bude mít jakoukoli úlevu ve vzdělávání. Ze zákona má nárok na kompenzační pomůcky, které mu budou při výuce pomáhat a která se vztahují k dané poruše. Dostává zadání upravená tak, aby bylo schopno je vypracovávat. Pro rodiče to znamená pečlivou domácí přípravu, nad kterou dohlížejí a pravidelnost. Pokud má škola možnost dyslektického nácviku, dítě je do něj zařazeno. Velmi důležití je pozitivní motivace a chválení za úspěchy. Neúspěchy je potřeba společně probrat a zjistit, proč k nim došlo a jaká by mohla být náprava.
Na co pamatovat?
- Důležitá je pozitivní motivace i hodnocení, vyzdvižení pozitiv.
- Společně probrat to, v čem má dítě potíže a co úspěšně zvládá.
- Podporujete sebevědomé dítěte.
- Pro plnění úkolů není vhodné stanovovat časové limity, které mají běžné děti.
- Úkoly je nutné zadávat jasnou a srozumitelnou formou.
- Při hodnocení je potřeba nejprve vyzdvihnout úspěchy, teprve pak jemným způsobem upozornit na chyby.
- Velmi motivující je i veřejná pochvala, která umožní dítěti zažít pocit úspěchu.
- Pro úspěchy ve vzdělávání jsou důležité i vhodně zvolené pomůcky.