Víte, jak rozvíjet emoční inteligenci u svých dětí?
Víte, jak rozvíjet emoční inteligenci u svých dětí?
Emoce tvoří nedílnou součást duševního života každého z nás. Jejich vývoj a rozvoj souvisí se zráním mozku a s okolním prostředím.
Správný rozvoj emoční inteligence u dětí není důležitý pouze pro jejich nástup do školy.
Kdy a jak se emoční inteligence začíná rozvíjet?
U miminka jsou pohnutky záležitostí instinktu. Vnímá pouze pocit libosti a nelibosti. U batolat se velmi často setkáváme se separační úzkostí a objevuje se i období vzdoru, jež bývá doprovázeno velmi silnými emočními reakcemi. V předškolním období dochází k diferenciaci. Mezi velmi oblíbené činnosti tohoto období patří hra a dochází i k rozvoji sociálních vztahů mimo rodinu.
Sociálně-emoční zralost je velmi důležitým faktorem pro nástup dítěte do školy. Bez ní bude zvládat roli školáka s velkým obtížemi. Dítě by mělo zvládat činnosti bez přítomnosti matky, mělo by ovládat své reakce a začlenit se do školního kolektivu. Na úspěšné zvládnutí má vliv několik faktorů. Patří mezi ně temperament, míra frustrační tolerance, ale také sociální zkušenosti, které si s sebou přináší například z předškolního zařízení.
Problémy s ovládáním emocí se objevují u dětí s ADHD, s poruchami autistického spektra a dokonce u dětí mimořádně nadaných, u kterých obtíže souvisejí s emoční přecitlivělostí.
Hry podporující rozvoj emoční inteligence
Velký vliv na rozvoj emoční inteligence u dětí má emoční ladění rodičů, které je velmi nakažlivé. Aby se dítě ve svých emocích dokázalo dobře zorientovat, je potřeba, aby je umělo pojmenovat. To se může naučit například během vyprávění pohádek, mohou se stát součástí příběhů. Vyprávíme si s dětmi příběhy a rozebíráme pocity jednotlivých osob. Můžeme se jich ptát, zda se tak také někdy cítily a proč? Je potřeba, aby se uměly orientovat v emocech, mezi něž patří především radost, strach, vztek, závist, žárlivost, osamělost, smutek, zvědavost nebo důvěra.